Biznesplan to swego rodzaju dokument sporządzany przy ubieganiu się o wszelkiego rodzaju dofinansowania. Powinien zawierać rzeczowe dane. Struktura biznesplanu głównie zależy od wielkości firmy, oraz tego w jakim celu jest sporządzany.
Przed przygotowaniem biznesplanu, warto byłoby ustalić jego składowe. Nie ma szczególnych wytycznych z czego ma się składać, jednak podstawowe informacje powinny być zawarte w każdym typowym biznesplanie.
Taki przykładowy układ poszczególnych części może wyglądać następująco:
- Streszczenie – opis przedsięwzięcia
- Charakterystyka przedsiębiorstwa
- Opis usługi lub produktu
- Pracownicy
- Rynek i konkurencja
- Marketing i sprzedaż
- Plan działań
- Analiza finansów
- Załączniki
Pierwsza część to opis przedsięwzięcia, który można pisać też na końcu, gdy jest już gotowy cały biznesplan. Warto tutaj zawrzeć istotne informacje takie jak np. cel, wysokość środków finansowych jakimi się dysponuje, opis produktów/usług, opis kadry kierowniczej, wykaz danych finansowych...
Druga część to charakterystyka przedsiębiorstwa czyli po prostu krótki opis firmy. Tutaj z kolei podajemy ważne informacje dotyczące nazwy firmy, danych adresowych, historię przedsiębiorstwa, opisy właścicieli, czy wykaz posiadanych zasobów.
Jednak jednym z ważniejszych punktów to ten poświęcony opisowi produktu czy usługi. Chodzi tutaj o główny przedmiot działalności firmy. Przedstawiamy cechy produktu, które wyróżniają go na tle konkurencji. Warto opisać proces produkcji, przedstawić zalety ale i wady danego produktu czy usługi, można dodać projekty modernizacji, informacje o zgodności produktu z wszelkimi normami czy informacje o rentowności oferowanego produktu/usługi.
Kolejny element biznesplanu to pracownicy, czyli opis kadry zarządzającej i pracowników. Podajemy tutaj kwalifikacje, strukturę organizacyjną, opisujemy podział obowiązków pomiędzy pracownikami, zatrudnienia, szkolenia czy politykę płacową.
Rynek i konkurencja to tematy ważne, bowiem opisują otoczenie zewnętrzne firmy, opis klientów, którzy korzystają z usługi czy produktu. W tym miejscu warto zawrzeć kilka cennych informacji. Należy określić pozycję firmy na rynku, przeanalizować rynek branży na której działa przedsiębiorstwo, można stworzyć tzw Analizę SWOT czyli mocne i słabe strony, a także wspomnieć o charakterystyce klientów.
W biznesplanie nie powinno zabraknąć również informacji o tym, w jaki sposób chcemy zarabiać na swoje przedsięwzięcie czyli marketing i sprzedaż. Opisujemy tutaj również produkt czy usługę w odniesieniu do cen czy dystrybucji, bowiem należy sprecyzować jakimi kanałami i za pomocą jakiej strategii będziemy dystrybuować produkt. Można dodać też informacje na temat promocji i reklamy czyli formy kampanii promocyjnych aby dotrzeć do klienta, warto też ustalić budżet.
Harmonogram działań powinien zawierać terminy realizacji odpowiednich ruchów w przedsiębiorstwie, planowanie poszczególnych kroków czy prognozy na kolejne min. 5 lat.
Biznesplan nie może istnieć też bez przedstawienia analizy finansowej. Musimy przedstawić tutaj m.in. całkowity rachunek zysków i strat, przepływ środków pieniężnych, analizę zadłużeń i wypłacalności czy analizę płynności finansowej.
Na końcu również dodajemy załączniki, czyli wszystkie dodatki w postaci tabel, zestawień oraz inne dokumenty.
Biznesplan często jest przygotowany jako załącznik do wniosku o kredyt. Kredytobiorca bowiem powinien wykazać że nowe przedsiębiorstwo będzie rentowne. Jednak ten dokument sporządza się nie tylko w nowo-powstałych firmach ale też w funkcjonujących, celem lepszego przygotowania np. w momentach zmiany profilu działania czy wejściem w nowy rynek, a także przejęciem.
Z kolei doświadczeni biznesmeni wspólnie twierdzą, że biznesplan ma ogromne znaczenie dla powodzenia planowanego przedsięwzięcia, pozwala bowiem uporządkować plany i określić cele, do których się zmierza. Trzeba powiem przemyśleć czy nie będzie jakichkolwiek przeszkód by zaplanowana strategia się udała. Trzeba też zawsze ustalić jakie zadania muszą być zrealizowane w pierwszej kolejności, a które są na drugim planie.
Niestety niewielu początkujących przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, że dobrze napisany biznesplan to klucz do sukcesu. Większość sięga po niego w momencie starań o dotacje czy kredyt. Wtedy okazuje się, że z uwagi na brak czasu nie ma możliwości wykonania rzetelnego a co za tym idzie godnego uwagi dokumentu, co skutkuje utratą szansy na intratne dofinansowanie. Można też poszukać partnera do biznesu na naszym portalu. Warto też pamiętać o strategii wyjścia z inwestycji - jedną z nich jest wystawienie firmy na sprzedaż na portalu dla inwestorów.
Fot.: https://unsplash.com/photos/qWwpHwip31M