Słowo wstępu
W sytuacji kiedy przedsiębiorca nie jest w stanie lub też nie ma zamiaru, z różnych przyczyn, prowadzić dłużej swojego biznesu, rodzi się pomysł na sprzedaż firmy. W obecnych trudnych warunkach gospodarczych związanych chociażby z ogólnoświatowym kryzysem wywołanym pandemią wirusa Covid-19, niejeden właściciel firmy zastanawia się co zrobić w takiej sytuacji i jak poprawnie dokonać procesu sprzedaży.
Należy zatem zrobić to tak, by sprzedaż firmy nie okazała się jeszcze większym niepowodzeniem i pogłębieniem problemów finansowych, a wręcz odwrotnie przyniosła zysk. Zanim jednak podejmie się taką decyzję o sprzedaży, przedsiębiorca musi się do tego przygotować. Krok po kroku przeanalizować cały proces sprzedażowy, by zrobić to świadomie i mądrze nie tracąc na transakcji.
SPRZEDAŻ FIRMY - ETAP PIERWSZY
Analiza przedsiębiorstwa, potrzeb rynku, wytypowanie klienta
W etapie pierwszym przedsiębiorca dokonuje analizy potrzeb projektu sprzedażowego. Pod jego rozwagą niewątpliwie, znajdzie się analiza samego przedmiotu transakcji czyli przedsiębiorstwa. Będzie musiał on, oszacować jego wartość. Kiedy mamy do czynienia z małą firmą nie powinno to nastręczyć większej trudności. Przedsiębiorca będzie w stanie samodzielnie, oszacować jej wartość. Inaczej będzie wyglądać sprawa gdy przedmiotem transakcji będzie duża i rozbudowana działalność z ogromnym majątkiem i zapleczem personalnym. Niewątpliwie w tym drugim wypadku dobrze będzie zasięgnąć porady specjalistów, którzy zajmują się taką wyceną zawodowo.
Analiza potrzeb rynku, to kolejny krok działania przedsiębiorcy. Od niej m.in. będzie zależała cena sprzedawanego przedsiębiorstwa jak również od charakteru i przedmiotu działalności firmy. Ponadto jeśli, firma działa w niszowej branży może się zdarzyć, że liczba chętnych nabywców będzie nieznaczna. Zatem pozycja sprzedawanej firmy na rynku, znacząco wpłynie na jej wartość. Mocne i słabe strony działalności także będą, nie bez znaczenia wyjściowe dla oszacowania jej wartości rynkowej.
Umiejętnie zbudowana oferta sprzedaży firmy bez wątpienia, przyciągnie uwagę wielu zasobnych inwestorów. Każdy z nich będzie starał się wynegocjować możliwie najlepsze dla siebie warunki zakupu, sprzedawanego przedsiębiorstwa. Kim zatem będzie właściwy klient, z którym powinniśmy prowadzić negocjacje? Z pewnością będzie to ktoś taki, kto będzie miał możliwość podejmować ostateczne decyzje. Ktoś kto, dysponuje środkami na jej zakup. Ktoś komu, będziemy ufać lub przynajmniej spróbujemy to zrobić licząc, że nasza firma trafi w dobre ręce lub nawet, na co może liczyć sprzedający, będzie się rozwijać i cieszyć nowego nabywcę jeszcze większą zyskownością.
SPRZEDAŻ FIRMY - ETAP DRUGI
Rewizja oferty (audyt), poufność transakcji
Nabywca przed podjęciem ostatecznej decyzji chce dokonać analizy sytuacji przedsiębiorstwa, najczęściej w formie audytu. Nic w tym dziwnego, ponieważ nikt nie lubi kupować „kota w worku”. Przedsiębiorca jako właściciel musimy zadbać o bezpieczeństwo dokumentacji finansowej. Szczególnie księgowej, kadrowo-płacowej czy też umów zawartych z dostawcami lub odbiorcami usług by nikt niepowołany nie miał dostępu.
Będąc już na etapie faktycznego spotkania z potencjalnym nabywcą zadbajmy o to by podpisać stosowne dokumenty zabezpieczające poufność danych. Będziemy przecież analizować ekonomiczno-finansowy zakres działania firmy. Działanie takie uchroni nas przed nieuczciwą konkurencją i nie pozwoli na pozyskanie danych. To w istocie nasze pomysły czy też strategia działania, przyjęta w firmie. Nabywca zobowiązuje się w nim do nie ujawniania jakichkolwiek, informacji i danych oraz dokumentów, jakie zostały mu udostępnione w ramach prowadzonego audytu przedsiębiorstwa.
SPRZEDAŻ FIRMY - ETAP TRZECI
Negocjacje, przygotowanie umowy, sprzedaż
Negocjacje to najtrudniejsza część procesu sprzedaży firmy. Nabywca będzie zainteresowany najniższą ceną zakupu, a sprzedający taką, która pozwoli mu pokryć wszelkie koszty i przyniesie wymierny zysk z transakcji. Kluczowa może okazać się decyzja
o poprowadzeniu całego procesu przez profesjonalnie przygotowanego negocjatora, który używając dostępnych technik negocjacyjnych uzyska dla nas, najkorzystniejszy skutek handlowo-prawny. W tym etapie istnieje również możliwość zawieszenia negocjacji, w którym każda ze stron może spokojnie przemyśleć przebieg fazy procesu sprzedaży.
Przygotowanie umowy jest kluczowym procesem. Jej zakres i ostateczne podpisanie będzie wpływało na satysfakcjonujące zamknięcie procesu sprzedaży dla obu stron. W umowie muszą zostać zawarte najważniejsze postanowienia. Będzie to ustalona cena sprzedaży, sposób jej zapłaty, zabezpieczenia dotyczące całego sposobu przekazania majątku, itp. Niemałym znaczeniem będzie również zakres dotyczący odpowiedzialności sprzedawcy i kupującego po zawarciu umowy. Umowa może również zawierać dodatkowe postanowienia, które okażą się kluczowymi dla przyszłej działalności sprzedawanego podmiotu. W tym kroku ustalana zostaje również treść innych dokumentów, w których sprzedawca może zobowiązać się do pomocy we wdrożeniu jej działania przez nabywcę lub przeszkolenia nowego menadżera, który poprowadzi działalność.
Sprzedaż firmy to skomplikowane działanie, które niesie z sobą bardzo poważne konsekwencje zarówno dla sprzedającego jak i kupującego. By proces ten został zwieńczony sukcesem warto zastanowić się, czy nie powierzyć go profesjonalistom? To oni przecież znają się na materii i z dużą łatwością dokonają niezbędnych czynności, pozwalając nam czuć się spokojnie.
Kategorie: sprzedam firmę, ogłoszenia biznesowe, szukam inwestora
//M.K.
Zdjęcie poglądowe
Fot.: https://unsplash.com/photos/qwtCeJ5cLYs