Kto i dlaczego sprzedaje biznes
Zapewne wielu z was zastanawia się czy sprzedaż biznesu jest możliwa, a jeśli tak to, jak to zrobić by nie stracić? Sprzedam biznes, szukam inwestora, połączę siły takie oraz inne pytania nie dają spokoju przedsiębiorcom właśnie dziś, kiedy na całym świece załamuje się gospodarka. Szerząca się obecnie pandemia w destrukcyjnym stopniu wpływa na poprawne funkcjonowanie całego systemu gospodarczego. Decyzja o sprzedaży biznesu, to bardzo poważne wyzwanie dla osób, które nie mogą z różnych przyczyn, udźwignąć kosztów generowanych przez prowadzony biznes. Problem dotyka w szczególności mikro i małych przedsiębiorstw jednoosobowych prowadzących działalność gospodarczą ale też, niekoniecznie tych najmniejszych. Małe przedsiębiorstwa, to na ogół rodzinne firmy skupiające niemalże wszystkich jej członków, pracujące z pełnym zaangażowaniem i oddaniem dla wspólnego celu. Rodzi się w związku z tym pytanie: czy sprzedać biznes, jak to zrobić, kiedy, komu i za ile?
Rząd polski w obecnych warunkach panującego wirusa COVID-19, obiecał pomoc finansową dla biznesu. Nie każdego na nią jednak stać i nie każdego ona dotyczy. Ochrona miejsc pracy zdaje się w niej odgrywać rolę priorytetową. Jak zatem prowadzić działalność, skoro koszty z nią związane, to nie tylko zatrudnieni pracownicy, ale również całe kosztowne zaplecze organizacyjne? Nie trudno odgadnąć, że bez takiego zaplecza nie można osiągać zysków? Zatem jeśli naszą ostateczną myślą jest decyzja: sprzedam biznes to w powyższych okolicznościach, zróbmy to mądrze i zbudujmy plan strategiczny wspomagając się profesjonalistami.
Jakie rodzaje biznesu sprzedajemy
Rodzaj sprzedawanego biznesu, nie jest całkowicie obojętny i wymaga z całą pewnością indywidualnego podejścia jeśli, zastanawiamy się kto ma stać się nabywcą naszej firmy. Sprzedaż biznesu zatem będzie różna, w zależności od rodzaju działalności gospodarczej, może nią być handel, produkcja czy też usługi. Inaczej zarządza się wszak biznesem małym, a inaczej rozbudowanym w swojej strukturze. Mały sklepik owocowo-warzywny, punkt kosmetyczno-fryzjerski, pralnia, cukierenka rodzinna, kwiaciarnia będą wymagały indywidualnych negocjacji cenowych. Z kolei duże firmy z bogatym zapleczem kapitałowym muszę zostać wycenione bardzo szczegółowo. Nabywca będzie również chciał wiedzieć na temat kupowanego biznesu jak najwięcej informacji. Będzie chciał znać dostawców, z którymi kooperował poprzedni właściciel, kontrahentów odbierających towary, czy też zatrzymać klientów danego biznesu, którzy przyzwyczajeni do miejsca i usług chętnie odwiedzają to miejsce.
Sposoby sprzedaży biznesu
Gdy następuje realizacja pomysłu pod hasłem: sprzedam biznes - każdy zbywca powinien zastanowić się jak to zrobić najkorzystniej. Biorąc pod uwagę rodzaj biznesu, jego wielkość ma możliwość dokonania wyboru sposobu sprzedaży. Na rynku istnieje bowiem wiele firm, brokerów finansowych zajmujących się sprzedażą powierzonych im przedsiębiorstw. Wszak niektóre z sprzedawanych spółek zatrudniają nawet pięćdziesiąt osób i więcej, są również i takie, które należą do całkiem małych, z jednym czy dwoma pracownikami w ewidencji kadrowej.
Niewątpliwą zaletą powierzenia sprzedaży własnego biznesu będzie profesjonalizm i doświadczenie takich pośredników. Drugą, jakże ważną kwestią pozostaje cena, jaką przyjdzie nam zapłacić za takie usługi. Te mniejsze biznesy, mogą być przejmowane przez pojedyncze osoby fizyczne, te większe przez lokalnych inwestorów lub branżowych konkurentów, którzy chętnie skorzystają na takiej transakcji by pozyskać miejscowy rynek i tym samym wyłączyć konkurencję.
Wycena firmy przy sprzedaży
Wycena jest procesem, który określa faktyczną wartość firmy. Przy wycenie bierze się pod uwagę m.in. wartość składników majątku firmy, posiadane papiery wartościowe, patenty, znaki towarowe, miejsce prowadzenia działalności, przedmiot działalności, etc. Elementem decydującym również o cenie sprzedawanego biznesu, może być stan gospodarczy, w którym dokujemy transakcji oraz kwestia czasu i konieczności dokonania tego zabiegu.
Każdy towar osiąga cenę, jaką gotowy jest zapłacić kupujący – prawda, zdałoby się oczywista! W ekonomii wypracowano jednak pewne sposoby dokonywania wyceny sprzedaży. Zaliczamy do nich metodę: majątkową (metodę skorygowanych aktywów netto), metodę dochodową (zdyskontowanych przepływów pieniężnych), metodę porównawczą (podobna wartość firmy). Rzetelne sporządzenie wyceny pozwala prawidłowo określić faktyczną wartość biznesu, który sprzedajemy.
Reasumując, sprzedaży możemy dokonywać na własna rękę, możemy zlecić działanie profesjonalistom. Pamiętajmy jednak, że bazując na konkretnych danych ekonomicznych określimy faktyczną wartość przedmiotu naszej sprzedaży. Pozwala to na uniknięcie nieporozumienia w kwestii wartości transakcji oraz rozbieżności w oczekiwaniach stron.
//M.K.
Zdjęcie poglądowe
Fot.: https://unsplash.com/photos/u5L8EFY1RT4