Wiele firm boryka się z problemami wydatków, właściciele muszą wprowadzać oszczędności. Jednak oszczędności to tak naprawdę nie tylko wydatki ale i rozwój firmy. Często sami pracownicy patrzą przychylnie na optymalizację kosztów, dzięki wdrożeniu automatyzacji procesów, zrealizowanych jest więcej zadań a pracownik może liczyć na realne profity.
Ograniczenie głównych wydatków - media
Główne wydatki to te związane z mediami. Nierzadko to wszystko co jest w biurze – koszty związane z siecią telefoniczną, energią.. potrafią przyprawić właścicieli o zawrót głowy. Dziś jest nieco łatwiej, rachunki telefoniczne można w prosty sposób obniżyć, wybierając odpowiedniego dostawcę. Jest telefonia internetowa, wirtualne centrale i komunikatory, dzięki temu można prowadzić biznesowe rozmowy, wideo-konferencje, utrzymując stały kontakt z klientami. A co z energią? Warto wdrożyć rozwiązania energooszczędne tj. żarówki LED, czujniki obecności, warto też wyłączać urządzenia biurowe, drukarki, skanery, monitory… a nie jedynie przełączać na tryb czuwania. Dobrym pomysłem jest jedna wspólna listwa zasilająca, która będzie wyłączana jednym włącznikiem lub stosowanie ogólnego czasowego wyłącznika. Istotna jest też temperatura panująca w biurze. Ogrzewając pomieszczenie, warto także kontrolować szczelność okien i drzwi, klimatyzacja z kolei powinna pracować w taki sposób aby zapewnić odpowiednie warunki do pracy. Tutaj także przydadzą się regulatory elektronicznie czy programatory czasowe. W momencie zamknięcia biura temperatura zostanie odpowiednio ustawiona, urządzenia wyłączone lub zmieniona wartość ich pracy.
Urządzenia biurowe z drugiej ręki
Ostatnio modne stały się tzw. komputery poleasingowe. Jest to sprzęt wyprzedażowy np. z banków, czy korporacji z leasingu i stanowi dobrą alternatywę dla nowych i nierzadko drogich rozwiązań. Organizując biuro z wieloma stanowiskami warto zainwestować w używane komputery, notebooki czy monitory. Oferowane na rynku urządzenia z wyprzedaży, często mają dobre parametry techniczne, oryginalny system operacyjny. Poprzez taką okazję nabywamy wydajne narzędzia biurowe, jednocześnie sporo oszczędzając. Jest to w pewnym sensie optymalizacja dopasowana do potrzeb firmy.
Telepraca a może leasing pracowników?
Inną metodą oszczędności i redukcji kosztów jest zatrudnianie pracowników w formie telepracy. Jest to praca zdalna oparta na środkach komunikacji elektronicznej i technikach teleinformatycznych. Takie zatrudnienie przynosi pracodawcy wiele korzyści m.in. obniżenie kosztów urządzania stanowiska pracy w firmie czy ogólnie optymalizacja kosztów w przedsiębiorstwie. Jest to dobra metoda na pracę „zadaniową”, a nie na pracę, która opiera się na siedzeniu w biurze w konkretnych godzinach. Efektywność pracy przy takiej formie, gdy pracownik realizuje zadania zdalnie, przynosi często lepsze efekty niż praca na miejscu w firmie. Są jednak pracodawcy, którzy korzystają z tzw leasingu pracowników. Metoda ta polega na wynajęciu niejako pracownika od innej firmy, który wykona swoje zadania służbowe dla innego przedsiębiorstwa. Ta metoda sprawdza się w sytuacji gdzie zapotrzebowanie na pracowników jest tymczasowe, w okresie wzmożonej działalności firmy.
Oszczędności przy wynajmowaniu biura
W tym momencie warto pomyśleć nad biurem firmowym, a konkretniej nad najmem lokalu użytkowego. Często to właśnie tutaj jest źródło ogromnych kosztów jakie ponosi firma. W tym przypadku dobrym rozwiązaniem jest zmiana lokalizacji lub redukcja powierzchni jaką wynajmujemy. Jest to szczególnie ważne, zwłaszcza gdy adres firmy nie jest taki sam jak adres biura i nie rzutuje w żaden sposób na pozyskiwanie klientów i ich spojrzenie na firmę. Taka redukcja kosztów zdecydowanie obniży wydatki i może skutecznie poprawić rentowność biznesu.
Podobna sytuacja tyczy się pojazdów. Samochody firmowe to też źródło ciągłych wydatków. Może wobec tego postawić na samochód z abonamentem zamiast leasingu? Pojazd z kompletem obsługi serwisowej można wypożyczyć nawet na kilkuletni okres czasu, a to pozwoli kontrolować wydatki związane z utrzymaniem floty..
Programy biurowe darmowe czy płatne?
Dla startujących firm dobrym rozwiązaniem są darmowe aplikacje biurowe i alternatywy komercyjnych rozwiązań. W Internecie można znaleźć ciekawe odpowiedniki, w pełni darmowe programy zarówno z kategorii edytorów tekstu, arkuszy kalkulacyjnych czy baz danych, jak bardziej zaawansowane programy do administracji czy księgowe, archiwizacji plików, graficzne czy zarządzania projektami. Dla przykładu słynny pakiet Microsoft Office bez problemu można zastąpić w pełni darmowym LibreOffice.
Ostatnio wielu właścicieli firm sięga po ciekawe rozwiązania aplikacji w modelu Cloud, wykupując abonament na korzystanie, zastępując w ten sposób drogie rozwiązanie- klasycznej wersji pudełkowej.
Niewielu przedsiębiorców zdaje sobie sprawę jakie koszty generują wydruki. Redukcja takich kosztów to eliminacja nieoszczędnego gospodarowania materiałami biurowymi. Tutaj z pomocą przychodzą opcję wydruku w skali szarości zamiast w kolorze czy w trybie oszczędzania tonera. Ważny jest tez zakupiony sprzęt. Drogie w eksploatacji urządzenia, do których elementy wymienne są trudne dostępne lub z wyższą ceną niż w innych, to także miejsce do wprowadzenia redukcji kosztów. Inwestycja w inny sprzęt, tańszy, bardziej wydajny poprawi sytuację z wydatkami w firmie.
Marketing – przemyśl to dobrze
Uważać tez trzeba z wydatkami na tzw marketing. Czy nakłady pieniężne przekładają się na efektywność? Owszem właściwie dobrane i zoptymalizowane kampanie zwiększają zysk. Jednak tutaj warto inwestować tylko w dobre miejsca, w bardziej zyskowne kanały, które zwiększają sukces biznesowy. Jest to ważne dlatego, że inwestycja w reklamy bywa często bardzo droga, cóż dziś świat biznesu opiera się o rozwiązania reklamowe i internetowe, a możliwości są ogromne. Warto przemyśleć inwestowanie w marketing i na bieżąco oceniać efekty.
Jak widać jest wiele metod obniżenia kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa. Procesy te są jasne i klarowne, nie wpływają na pogorszenie efektów działań przedsiębiorstwa, a wręcz przeciwnie w wielu przypadkach mogą zauważalnie pomóc z jeszcze większym rozwojem biznesu. Owszem innym rozwiązaniem jest wybór odpowiedniego dostawcy mediów a innym telepraca czy wydatki na marketing, w tym drugim musza być przemyślane kroki, wymagana jest ostrożność przy podejmowaniu decyzji jak i odpowiednie działanie. Optymistyczne jest to że przy odpowiednim zarządzaniu kosztami można wypracować dobre wyniki finansowe, które przełożą się na rozwój przedsiębiorstwa.
Kategorie: biznes ogłoszenia, poszukuję inwestora, sprzedam spółkę
Fot.: https://unsplash.com/photos/FtQPiDsBvZU