BLOG
Nasz portal pomaga przedsiębiorcom w znalezieniu Inwestorów oraz prezentuje ciekawe formy inwestycji

Motywowanie pracowników - jak skutecznie to robić ?

System motywacji w dobrze prosperującym i prężne rozwijającym się przedsiębiorstwie wraz z wykwalifikowaną kadrą to niewątpliwie klucz do sukcesu. Na portalu dla inwestorów znajdziesz wiele dobrze działających firm które możesz przejść (np. sprzedam biuro rachunkowe)

Jest to bardzo ważne, bo często sukces  i powodzenie danego przedsiębiorstwa zależy właśnie od zatrudnionych w nim pracowników, ich zaangażowania i dobrego wypełniania powierzonych obowiązków.
Pracowników można motywować na dwa sposoby albo pozytywnie albo negatywnie.

Do pozytywnych metod można zaliczyć m.in. motywowanie finansowe czyli wszelkiego rodzaju nagrody, premie uznaniowe, lub uzależnione od wyników pracy czy też podwyżki, a także pozapłacowe np. pakiety ubezpieczeniowe, karnety do kin, klubów fitness, kursy językowe, zniżki na produkty firmowe, bony świąteczne czy obiady firmowe.

W ten sposób pracownicy angażują się w rozwój firmy, a pracodawca zyskuje lojalnych pracowników, na których może liczyć i którzy z przyjemnością realizują powierzone zadania.
Warto jednak pamiętać, szczególnie w przypadku motywatorów pozapłacowych o odpowiednio dobranej nagrodzie dla danego pracownika. Po co karnet do kina komuś kto do niego nie chodzi, np. nieco starszej osobie, albo karnet na siłownię...
Dzięki motywowaniu pracowników poprawia się też wizerunek firmy, szczególnie w odniesieniu do miejsca zatrudnienia, jako przyjazne środowisko dla pracowników.
Pamiętać należy jednak o odpowiedniej proporcji w wynagradzaniu pracowników. Jeżeli osoba zatrudniona, wie że zawsze będzie wynagradzana, tak naprawdę niezależnie od wyników pracy, wówczas takie motywowanie traci na efektywności. Z drugiej strony pracownik, który się stara i walczy o to by firma odnosiła sukcesy, a nie może liczyć na żadną nagrodę, w końcu będzie rozważał odejście z przedsiębiorstwa, albo co gorsza ograniczy starania i efekty pracy będą zupełnie odwrotne.

Nieco innym sposobem pobudzenia w pracownikach mobilizacji i działania jest motywowanie negatywne, dość często postrzegane jako kontrowersyjna metoda wpływania na pracowników i  efektywność ich pracy. Metoda ta polega na stosowaniu nierzadko gróźb np. utraty pracy wobec zatrudnionego, albo degradacja na niższe stanowisko. Jeszcze inna metoda to potrącenia premii.
Negatywne motywowanie może doprowadzić do sytuacji, w której atmosfera w pracy ulegnie pogorszeniu, a wraz z nią zniknie satysfakcja z wykonywanych obowiązków.
Dziś już raczej odchodzi się od metod negatywnych, bowiem często uważa się, że jeśli przełożony używa gróźb i kar wobec podwładnego, nie może być to określane mianem motywowania.

Nierzadko zdarza się, że taki sposób motywowania przynosi więcej strat niż korzyści, praktycznie dla całego przedsiębiorstwa. Taki pracodawca, kiedy traktuje pracownika jak niegrzeczne dziecko, w oczach pozostałych zatrudnionych staje się mało wiarygodny, który nie dba o interesy firmy i też o samych pracowników.
Stąd zdecydowanie lepszą drogą jest korzystanie z metod pozytywnych wynagradzania pracowników, zyskując w ten sposób naprawdę silną grupę zadowolonych z pracy ludzi.

Wielu pracodawców jednak narzeka, że przy motywowaniu pozytywnym musi ponieść koszty aby coś takiego uruchomić w firmie.

Nie jest to konieczne. Jest wiele metod motywowania pracowników bez nakładów finansowych. Przede wszystkim można na bazie różnych umów skorzystać z ofert firm, które zapewnią pracownikom różne formy rozwoju (jak np. wspomniane wcześniej kursy językowe), oprócz tego jest wiele różnych metod wynagradzania pozapłacowego, dobre w relacjach w firmie czyli chociażby pochwała publiczna przy całym zespole. To nic nie kosztuje, a pracownik odczuje to, że jego praca jest doceniana.
Dzięki zastosowaniu takiego motywatora pracownik w przyszłości będzie dążył do tego, by powtarzać działanie, za które został pochwalony przez szefa czy lidera. Dodatkowo wzrasta jego poczucie własnej wartości oraz stawania się ekspertem w danej dziedzinie. Warto również informować pracowników czy to co robią przynosi efekt, czy powinno coś poprawić w swoim działaniu.
Dzięki takiej informacji pracownik będzie starał się wykonać zadanie z coraz większym zaangażowaniem, wiedząc już nad czym musi popracować, a co jest wykonywane dobrze.
Pracodawca powinien dawać też swoim pracownikom szansę, by mogli zgłaszać pomysły, które potem będą wykorzystywane do rozwoju firmy - da im to poczucie przynależności do organizacji oraz ich istotności. Dzięki temu będą chętniej zgłaszali nowe pomysły, mając w głowie, że zarząd firmy interesuje ich zdanie.

Motywowanie pracowników mniejszych firm, a w dużych korporacjach.

Różnice w motywowaniu pracowników w firmach zależą od ilości zatrudnionych osób. W mniejszych firmach wszyscy się znają, wobec tego nikt nie jest anonimowy, można przez to podejść do motywacji w sposób bardziej personalny.
W większych firmach z kolei ciężko poznać potrzeby każdego pracownika, jednak kierownik powinien dobrze poznać zespół jakim kieruje, poszczególne osoby zatrudnione i dbać o to by były odpowiednio wynagradzane.

Warto więc zapamiętać, że zmotywowany pracownik pracuje wydajniej i efektywniej. Niestety, wciąż niewielu pracodawców pamięta o tym, by inwestować w swoich podwładnych. Jeżeli nie masz czasu zająć się motywowaniem pracowników w swojej firmie, może warto pomyśleć o poszukaniu wspólnika.
System nagród i pochwał być może dobrze wpłynie na samopoczucie pracowników, ale ustalony regulamin i możliwe konsekwencje wynikające z jego nieprzestrzegania zapobiegną ewentualnym nadużyciom. Jak we wszystkim, najważniejsza jest harmonia. Tak, jak różni są ludzie, tak różne rzeczy ich motywują. W ten sposób istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że dotrze się do wszystkich pracowników. 

Kategorie: kupię firmę transportowąsprzedam firmę warszawakupię biznes

Fot.: https://unsplash.com/photos/e6n7uoEnYbA



Zobacz również

Wycena przedsiębiorstwa, czy można samodzielnie wycenić własną firmę?

Osoby prowadzące własną działalność gospodarczą często stają przed dylematem ile tak naprawdę warte jest przedsiębiorstwo. Taka wycena jest bardzo potrzebna w celu realizacji wielu zdarzeń gospodarczych. A wśród nich najistotniejszymi są – sprzedaż udziałów, pozyskiwanie inwestora, ubieganie się o kredyt czy tez sprzedaż firmy. Wycena to po prostu określenie całkowitej wartości przedsiębiorstwa przy zastosowaniu wybranych...

Oszczędności w firmie – sposoby na redukcję kosztów

Wiele firm boryka się z problemami wydatków, właściciele muszą wprowadzać oszczędności. Jednak oszczędności to tak naprawdę nie tylko wydatki ale i rozwój firmy. Często sami pracownicy patrzą przychylnie na optymalizację kosztów, dzięki wdrożeniu automatyzacji procesów, zrealizowanych jest więcej zadań a pracownik może liczyć na realne profity.

Jak napisać wezwanie do zapłaty - prosty przykład

Wezwanie do zapłaty to narzędzie tzw. miękkiej windykacji oraz sposób polubownego załatwienia sprawy z dłużnikiem. Jest to wymóg aby wystąpić na ścieżkę sądową. Zdarza się, że mamy do czynienia z nierzetelnym kontrahentem i musimy odzyskać swoją należność. Takie wezwanie powinno spełniać kilka funkcji. Przede wszystkim należy poinformować o istniejącym zobowiązaniu oraz jego wysokości. Trzeba też ustanowić termin na uregulowanie należności, a także poinformować o konsekwencjach, wynikających z przekroczonego terminu

Promowanie produktu - jak skutecznie promować produkt w internecie

Produkt w sieci reklamować można na różne sposoby. Z resztą samo założenie sklepu internetowego wydaje się proste i dostępne dla każdego. Skoro wielu z nas korzysta podczas zakupów z oferty sklepów online, można by założyć, że sprzedaż w internecie idzie gładko. Niestety rzeczywistość jest zupełnie inna, a problemy w sprzedaży online zdarzają się często. Pomimo że sam sklep jest skonstruowany poprawnie i zbudowany w pełni profesjonalnie, produkty mogą nie trafiać do odbiorców lub ich widoczność w sieci może być zbyt mała.

Struktura biznesplanu: z czego powinien składać się biznesplan?

Biznesplan to swego rodzaju dokument sporządzany przy ubieganiu się o wszelkiego rodzaju dofinansowania. Powinien zawierać rzeczowe dane. Struktura biznesplanu głównie zależy od wielkości firmy, oraz tego w jakim celu jest sporządzany. Przed przygotowaniem biznesplanu, warto byłoby ustalić jego składowe. Nie ma szczególnych wytycznych z czego ma się składać, jednak podstawowe informacje powinny być zawarte w każdym typowym biznesplanie.

Poszukuję inwestora – jak nie dać się oszukać

Niezliczona ilość ogłoszeń o treści poszukuję inwestora znajduje się na specjalistycznych stronach internetowych, oferujących swoim użytkownikom możliwość kontaktowania dwóch stron w biznesowych wzajemnościach. Poszukuję inwestora, tak brzmi ich zasadniczy wątek, nie dziwi to nikogo ponieważ, inwestorzy z kapitałem stanowią nierzadko jedyną dostępną alternatywę dla upadających firm i ich właścicieli. Tych ostatnich zwyczajnie nie stać na kredyty...

Wszelkie prawa zastrzeżone. © 2024 DEALDONE
Projekt i wykonanie: sitebysite.pl