System motywacji w dobrze prosperującym i prężne rozwijającym się przedsiębiorstwie wraz z wykwalifikowaną kadrą to niewątpliwie klucz do sukcesu. Na portalu dla inwestorów znajdziesz wiele dobrze działających firm które możesz przejść (np. sprzedam biuro rachunkowe)
Jest to bardzo ważne, bo często sukces i powodzenie danego przedsiębiorstwa zależy właśnie od zatrudnionych w nim pracowników, ich zaangażowania i dobrego wypełniania powierzonych obowiązków.
Pracowników można motywować na dwa sposoby albo pozytywnie albo negatywnie.
Do pozytywnych metod można zaliczyć m.in. motywowanie finansowe czyli wszelkiego rodzaju nagrody, premie uznaniowe, lub uzależnione od wyników pracy czy też podwyżki, a także pozapłacowe np. pakiety ubezpieczeniowe, karnety do kin, klubów fitness, kursy językowe, zniżki na produkty firmowe, bony świąteczne czy obiady firmowe.
W ten sposób pracownicy angażują się w rozwój firmy, a pracodawca zyskuje lojalnych pracowników, na których może liczyć i którzy z przyjemnością realizują powierzone zadania.
Warto jednak pamiętać, szczególnie w przypadku motywatorów pozapłacowych o odpowiednio dobranej nagrodzie dla danego pracownika. Po co karnet do kina komuś kto do niego nie chodzi, np. nieco starszej osobie, albo karnet na siłownię...
Dzięki motywowaniu pracowników poprawia się też wizerunek firmy, szczególnie w odniesieniu do miejsca zatrudnienia, jako przyjazne środowisko dla pracowników.
Pamiętać należy jednak o odpowiedniej proporcji w wynagradzaniu pracowników. Jeżeli osoba zatrudniona, wie że zawsze będzie wynagradzana, tak naprawdę niezależnie od wyników pracy, wówczas takie motywowanie traci na efektywności. Z drugiej strony pracownik, który się stara i walczy o to by firma odnosiła sukcesy, a nie może liczyć na żadną nagrodę, w końcu będzie rozważał odejście z przedsiębiorstwa, albo co gorsza ograniczy starania i efekty pracy będą zupełnie odwrotne.
Nieco innym sposobem pobudzenia w pracownikach mobilizacji i działania jest motywowanie negatywne, dość często postrzegane jako kontrowersyjna metoda wpływania na pracowników i efektywność ich pracy. Metoda ta polega na stosowaniu nierzadko gróźb np. utraty pracy wobec zatrudnionego, albo degradacja na niższe stanowisko. Jeszcze inna metoda to potrącenia premii.
Negatywne motywowanie może doprowadzić do sytuacji, w której atmosfera w pracy ulegnie pogorszeniu, a wraz z nią zniknie satysfakcja z wykonywanych obowiązków.
Dziś już raczej odchodzi się od metod negatywnych, bowiem często uważa się, że jeśli przełożony używa gróźb i kar wobec podwładnego, nie może być to określane mianem motywowania.
Nierzadko zdarza się, że taki sposób motywowania przynosi więcej strat niż korzyści, praktycznie dla całego przedsiębiorstwa. Taki pracodawca, kiedy traktuje pracownika jak niegrzeczne dziecko, w oczach pozostałych zatrudnionych staje się mało wiarygodny, który nie dba o interesy firmy i też o samych pracowników.
Stąd zdecydowanie lepszą drogą jest korzystanie z metod pozytywnych wynagradzania pracowników, zyskując w ten sposób naprawdę silną grupę zadowolonych z pracy ludzi.
Wielu pracodawców jednak narzeka, że przy motywowaniu pozytywnym musi ponieść koszty aby coś takiego uruchomić w firmie.
Nie jest to konieczne. Jest wiele metod motywowania pracowników bez nakładów finansowych. Przede wszystkim można na bazie różnych umów skorzystać z ofert firm, które zapewnią pracownikom różne formy rozwoju (jak np. wspomniane wcześniej kursy językowe), oprócz tego jest wiele różnych metod wynagradzania pozapłacowego, dobre w relacjach w firmie czyli chociażby pochwała publiczna przy całym zespole. To nic nie kosztuje, a pracownik odczuje to, że jego praca jest doceniana.
Dzięki zastosowaniu takiego motywatora pracownik w przyszłości będzie dążył do tego, by powtarzać działanie, za które został pochwalony przez szefa czy lidera. Dodatkowo wzrasta jego poczucie własnej wartości oraz stawania się ekspertem w danej dziedzinie. Warto również informować pracowników czy to co robią przynosi efekt, czy powinno coś poprawić w swoim działaniu.
Dzięki takiej informacji pracownik będzie starał się wykonać zadanie z coraz większym zaangażowaniem, wiedząc już nad czym musi popracować, a co jest wykonywane dobrze.
Pracodawca powinien dawać też swoim pracownikom szansę, by mogli zgłaszać pomysły, które potem będą wykorzystywane do rozwoju firmy - da im to poczucie przynależności do organizacji oraz ich istotności. Dzięki temu będą chętniej zgłaszali nowe pomysły, mając w głowie, że zarząd firmy interesuje ich zdanie.
Motywowanie pracowników mniejszych firm, a w dużych korporacjach.
Różnice w motywowaniu pracowników w firmach zależą od ilości zatrudnionych osób. W mniejszych firmach wszyscy się znają, wobec tego nikt nie jest anonimowy, można przez to podejść do motywacji w sposób bardziej personalny.
W większych firmach z kolei ciężko poznać potrzeby każdego pracownika, jednak kierownik powinien dobrze poznać zespół jakim kieruje, poszczególne osoby zatrudnione i dbać o to by były odpowiednio wynagradzane.
Warto więc zapamiętać, że zmotywowany pracownik pracuje wydajniej i efektywniej. Niestety, wciąż niewielu pracodawców pamięta o tym, by inwestować w swoich podwładnych. Jeżeli nie masz czasu zająć się motywowaniem pracowników w swojej firmie, może warto pomyśleć o poszukaniu wspólnika.
System nagród i pochwał być może dobrze wpłynie na samopoczucie pracowników, ale ustalony regulamin i możliwe konsekwencje wynikające z jego nieprzestrzegania zapobiegną ewentualnym nadużyciom. Jak we wszystkim, najważniejsza jest harmonia. Tak, jak różni są ludzie, tak różne rzeczy ich motywują. W ten sposób istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że dotrze się do wszystkich pracowników.
Kategorie: kupię firmę transportową, sprzedam firmę warszawa, kupię biznes
Fot.: https://unsplash.com/photos/e6n7uoEnYbA