BLOG
Nasz portal pomaga przedsiębiorcom w znalezieniu Inwestorów oraz prezentuje ciekawe formy inwestycji

Kupię biznes i co dalej?

 

Przemyślana decyzja kupna biznesu

Bardzo wiele osób sądzi, że zakup biznesu i prowadzenie firmy to prosta sprawa. Sama transakcja kupna-sprzedaży po wstępnej weryfikacji ogłoszenia kupię biznes, faktycznie nie wymaga specjalnych umiejętności. Takowych umiejętności będzie wymagało już prowadzenie interesu po nabyciu go. Jak pokazują statystyki, aż 80 % nowych firm nie jest w stanie utrzymać się na rynku przez okres dwóch lat, od początku funkcjonowania.

Podstawą działania przedsiębiorstwa jest niewątpliwie dobry biznesplan. Brak znajomości rynku, brak doświadczenia, brak docelowych grup klientów, czy też nieodpowiednia nisza może skutkować niepowodzeniem naszych działań. Najważniejszym z nich okazuje się brak płynności takiego przedsiębiorstwa. Przedsiębiorca zaczyna mieć wówczas poważne kłopoty finansowe z bieżącym funkcjonowaniem biznesu, które z dnia na dzień rosną. Nikomu nie trzeba mówić, że taki stan może doprowadzić do powstania ogromnego zadłużenia i w konsekwencji do zamknięcia działalności. To oczywiście najlepszy wariant takiej sytuacji ponieważ, kłopoty finansowe mogą odbić się nie tylko na majątku firmy ale sięgać znacznie dalej, pozostawiając nierozsądnego nabywcę w przysłowiowej koszuli.

 

Analiza finansowa przed zakupem biznesu

Roztropny, przyszły przedsiębiorca powinien skrupulatnie kontrolować bilans (zestawienie kosztów stałych i zmiennych oraz przychodów) swojego przedsiębiorstwa, pozwoli mu to na pełną kontrolę działań w firmie. Nie ma bowiem miejsca na domysły i intuicyjne czucie rynku chociaż, ta ostatnia umiejętność również się przydaje. Rzetelna analiza pozwala bowiem osiągnąć powodzenie w podejmowanych działaniach.

Inwestor kupujący biznes powinien, posiadać wiedzę na temat dokonywanych czynności operacyjnych w strukturze podmiotu gospodarczego. Nie musi osobiście znać się na wszystkich niuansach księgowości ale może, mieć zaufanego księgowego, który dokona analizy finansowej. Jest to ważne ponieważ każda branża rządzi się pewnymi zależnościami inaczej. Ponoszenie kosztów przez nowego nabywcę może być odmienne od tego co działało się dotychczas w firmie. Nowe spojrzenie na działalność, nowe pomysły mogą zmienić radykalnie koszty. Nowy nabywca może również dysponować swoim zaufanym zespołem ludzi (rodzina), którzy wspólnie zaczną prowadzić interes redukując znacznie koszty obsługi. Ponadto firma może zmienić siedzibę z wynajmowanych pomieszczeń, na adres domowy jeśli tylko będzie to możliwe. Przykładów cięcia kosztów może być wiele.

Istnieje jeszcze pewna zapominana kwestia, na którą warto zwrócić uwagę. Otóż wypracowany zysk z działalności firmy musi być na tyle spory, by pokryć również (o czym zapomina się w kosztorysie) przewidywane koszty niezbędne do zaspokojenia życiowych potrzeb jego właścicieli. Często mówi się, że szewc w podartych butach chodzi, a przecież nie o to, tu chodzi!

 

Koszty stałe, zmienne kupionego biznesu

Kiedy odpowiedzieliśmy już na ogłoszenie kupię biznes, czas na kolejne kroki. Prowadząc własny biznes musimy wziąć pod uwagę koszty stałe i zmienne, które będą pojawiały się cyklicznie w naszej firmie. Będą to wszelkiego rodzaju podatki, odprowadzane składki do ZUS czy Urzędu Skarbowego, wynagrodzenia pracowników, opłaty za wynajem, czynsz, podatek od gruntu, ochrona mienia, monitoring, ubezpieczenia pojazdów, przeglądy techniczne, opłaty za media (prąd, gaz, woda), telefony, programy do obsługi księgowej, strony internetowe firmy oraz Internet, kredyty zaciągnięte lub te zaciągane, leasing. Nie sposób wymienić tutaj wszystkich kosztów ponieważ, zależne są one od specyfiki danego biznesu, który jest przedmiotem naszego zainteresowania.

Do kosztów zmiennych zaliczymy koszty związane już bezpośrednio z działalnością i będą to m.in. koszty związane z wytworzeniem produktu lub usługi, koszty zakupu surowców czy też półproduktów do produkcji lub świadczenia usług. Ponadto koszty eksploatacyjne maszyn i urządzeń oraz floty samochodowej jeśli przedsiębiorstwo będzie dysponować samochodami dostawczymi. Reklama i promocja również będzie generować koszty ponadto, podróże służbowe w tym bilety, noclegi, paliwo, diety, opłaty autostradowe. Koszty związane z pracą biura, środki czystości, itd.

 

Dane liczbowe istotne w biznesie

Analiza kosztowa w biznesie stanowi podstawowy element dogłębnej analizy działania, każdego nabywcy. Niezależnie czy mamy do czynienia z zakupem lub sprzedażą biznesu, nowego czy już istniejącego zawsze, będzie ważne gruntowne podejście nabywcy, pozwalająca na określenie, w którą stronę należy poprowadzić działania by przyniosły one oczekiwane korzyści finansowe. Z całą pewnością nie należy zbyt nisko szacować kosztów, które występują lub mogą wystąpić w trakcie naszych działań. W praktyce wielu przedsiębiorców zawyżyło swoje przychody, nie koncentrując się na poprawnym oszacowaniu kosztów, co zmusiło ich do działań, których wcale nie planowali.  Uważajmy zatem kiedy, odpowiadamy na ogłoszenie kupię biznes i dopiero po głębokiej, fachowej analizie decydujmy się na kolejne kroki.

Kategorie: szukam wspólnikasprzedam firmęspółka z oo sprzedam

//M.K.
Fot.:https://unsplash.com/photos/3Tf1J8q9bBA



Zobacz również

Wycena przedsiębiorstwa, czy można samodzielnie wycenić własną firmę?

Osoby prowadzące własną działalność gospodarczą często stają przed dylematem ile tak naprawdę warte jest przedsiębiorstwo. Taka wycena jest bardzo potrzebna w celu realizacji wielu zdarzeń gospodarczych. A wśród nich najistotniejszymi są – sprzedaż udziałów, pozyskiwanie inwestora, ubieganie się o kredyt czy tez sprzedaż firmy. Wycena to po prostu określenie całkowitej wartości przedsiębiorstwa przy zastosowaniu wybranych...

Oszczędności w firmie – sposoby na redukcję kosztów

Wiele firm boryka się z problemami wydatków, właściciele muszą wprowadzać oszczędności. Jednak oszczędności to tak naprawdę nie tylko wydatki ale i rozwój firmy. Często sami pracownicy patrzą przychylnie na optymalizację kosztów, dzięki wdrożeniu automatyzacji procesów, zrealizowanych jest więcej zadań a pracownik może liczyć na realne profity.

Motywowanie pracowników - jak skutecznie to robić ?

Produkt w sieci reklamować można na różne sposoby. Z resztą samo założenie sklepu internetowego wydaje się proste i dostępne dla każdego. Skoro wielu z nas korzysta podczas zakupów z oferty sklepów online, można by założyć, że sprzedaż w internecie idzie gładko. Niestety rzeczywistość jest zupełnie inna, a problemy w sprzedaży online zdarzają się często. Pomimo że sam sklep jest skonstruowany poprawnie i zbudowany w pełni profesjonalnie, produkty mogą nie trafiać do odbiorców lub ich widoczność w sieci może być zbyt mała.

Jak napisać wezwanie do zapłaty - prosty przykład

Wezwanie do zapłaty to narzędzie tzw. miękkiej windykacji oraz sposób polubownego załatwienia sprawy z dłużnikiem. Jest to wymóg aby wystąpić na ścieżkę sądową. Zdarza się, że mamy do czynienia z nierzetelnym kontrahentem i musimy odzyskać swoją należność. Takie wezwanie powinno spełniać kilka funkcji. Przede wszystkim należy poinformować o istniejącym zobowiązaniu oraz jego wysokości. Trzeba też ustanowić termin na uregulowanie należności, a także poinformować o konsekwencjach, wynikających z przekroczonego terminu

Promowanie produktu - jak skutecznie promować produkt w internecie

Produkt w sieci reklamować można na różne sposoby. Z resztą samo założenie sklepu internetowego wydaje się proste i dostępne dla każdego. Skoro wielu z nas korzysta podczas zakupów z oferty sklepów online, można by założyć, że sprzedaż w internecie idzie gładko. Niestety rzeczywistość jest zupełnie inna, a problemy w sprzedaży online zdarzają się często. Pomimo że sam sklep jest skonstruowany poprawnie i zbudowany w pełni profesjonalnie, produkty mogą nie trafiać do odbiorców lub ich widoczność w sieci może być zbyt mała.

Struktura biznesplanu: z czego powinien składać się biznesplan?

Biznesplan to swego rodzaju dokument sporządzany przy ubieganiu się o wszelkiego rodzaju dofinansowania. Powinien zawierać rzeczowe dane. Struktura biznesplanu głównie zależy od wielkości firmy, oraz tego w jakim celu jest sporządzany. Przed przygotowaniem biznesplanu, warto byłoby ustalić jego składowe. Nie ma szczególnych wytycznych z czego ma się składać, jednak podstawowe informacje powinny być zawarte w każdym typowym biznesplanie.

Wszelkie prawa zastrzeżone. © 2024 DEALDONE
Projekt i wykonanie: sitebysite.pl